3 vigtige ting detailhandelen kan lære af HTS og selfie-gate

Store dele af verden er tilsyneladende stadig er i selvsving over vores statsministers øjeblik med Obama og Cameron.

Personligt forstår jeg ikke hysteriet. Jeg synes det var helt i tråd med Nelson Mandelas arbejde og visioner, og foregik til en mindehøjtidelighed – ikke begravelse – hvor kronprinser og præsidenter smed high-fives, og der blev danset og sunget og hyldet. Hatten af for HTS’ gode relationer – gode relationer er ekstremt værdifulde.

Til gengæld er der i hele sagen nogle vigtige læringer til detailbranchen – og andre virksomheder der også interesserer sig for kommunikation og relationer (og salg):

1: People buy from people.

Den bedste måde at skabe loyale kunder, er gennem den gode relation.

Dét ved Helle – og mon ikke der er andre landes 1.hoveder der ville ha’ savet en fod af, for at få en temmelig attraktiv placering mellem 2 magtfulde herrer – der ikke bare er vigtige, strategiske samarbejdspartnere, men også repræsenterer kæmpe eksportmarkeder for Danmark.

Er det mon værdifuldt for Danmark at have gode relationer til dem? Selvfølgelig er det det.

2: Vis dine succeser og gode relationer frem.

Mennesker (også dem der er kunder) er flokdyr – bl.a flokkes vi om succes’er.

Langt størstedelen af os vil hellere hænge ud med klassens populære dreng – end det modsatte. Like it or not. Hvis du har kunder du burde vise dig frem med, så gør det.

Det er ikke tilfældigt at mange virksomheder betaler kendisser enorme summer penge for at kunne sætte deres ansigt på deres produkter.

3: You can’t win them all.

Der vil altid være nogen der ikke synes du gør det rigtige og får ondt i bagdelen. Især hvis du stikker snuden frem. Men en loyal kundeskare der er vild med din forretning, dig og det du står for, er langt mere værdifuld (også sådan rent kroner/øre mæssigt), end en kæmpe masse der dårligt ved du eksisterer.

Du behøver bestemt ikke træde nogen over tæerne – men heller ikke gå i et med tapetet.
Det er også en af årsagerne til at vi tiltrækkes af butikker, hvor vi kan se en masse kunder gå rundt, og sjældent går ind i gabende tomme butikker.

Langt de fleste virksomheder i detailbranchen er desværre stadig alt for passive – og griber og udnytter ikke de salgsværktøjer der ligger lige for. Desværre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *