Kommunerne dræber detailhandelen

Hvor erhverv som landbrug-, bygge- og visse dele af konsulent branchen i høj grad støttes offentlige midler, står det ganske anderledes grelt til for detailhandelen, som på mange måder kæmper med det offentlige.

Faktisk så grelt at jeg vil mene at den kommunale byplanlægning i mange tilfælde er mere dræbende for detailhandelen, end den frygtede online-hande. Gang på gang på gang hører jeg, fra min daglige gang i branchen, om konsekvenserne af katastrofal byplanlægning.

Og hver gang undrer jeg mig over den gennemgående manglende evne til at blive klogere og lære af de dårlige erfaringer, i HELE det politiske Danmark.

Kommunale beslutninger der ikke bliver bedre, byplanlægninger der fortsætter med at være kortsigtede (grænsende til idiotiske), kommunalt ansatte projektledere der har forelsket sig i denne eller hin idé – og insisterer på gennemførelse – uanset hvilken konsekvens beslutningen måtte ha’ for det lokale (handels)liv.

Og det er vel især hér det går galt:

At den kommunale tænker i lækre projekter; flotte rådhuse, lækker brostensbelægning, prestigeprojekter i form af megacentre og hypermarkeder – osv, og med begejstring skynder sig at ringe til den respektive lokalavis for at sikre sig spalteplads og fotograf, til når det første spadestik skal ta’s.

Men mange af de lækre projekter viser sig gang på gang at få alvorlige konsekvenser for bl.a. det lokale handelsliv.

I Dragør,for eksempel, er man lige nu i færd med at lægge toppede brosten ud foran alle butikkerne i byens hovedgade. Toppede brosten er pæne, og klæ’r helt bestemt de gamle huse i den historiske by. Men de er også besværlige at gå på og samler skidt, hundelort, ukrudt og cigaretskodder og er ovenikøbet svære at feje. Den valgte regnvandsafledning vil desuden medføre at der ved frostvejr, kommer til at ligge store isflager på brostenene. Og is er – som bekendt – glat. Også for handlende til fods.

Ombygningen skulle ikke forstyrre mere end 8 dage foran hver butik, men har nu stået på siden 1. april, med katastrofale konsekvenser for bl.a. den lokale grønthandler – der ikke kan køre varer ud på udendørs arealet som tidligere. Og katastrofale konsekvenser for den lokale fiskemand – som ikke kan være på den plads han plejer, men det er intet imod at kommunen i tilgift arbejder henimod en løsning der helt vil forvise ham fra Dragørs butiksgade.

Men igen – toppede brosten er så pæne – så det mener Dragør Kommune er den bedst mulige løsning for fortovet på butiksgaden.
Det gør detailhandelen i Dragør til gengæld ikke, og har gentagne gange henvendt sig til både bevaringsnævn, lokalpolitikere og de projektansvarlige for at gøre opmærksom hvilke konsekvenser deres beslutninger har for deres virksomheder.

Men præcis som skræmmende mange andre kommuner der har stirret sig blinde på deres ‘toppede brosten’, vælger også Dragør Kommune at tromle hen over de lokale virksomheder, og gennemføre deres plan.

Og det er bestemt ikke kun i Dragør Kommune, der laves uholdbare og ekstremt kortsigtede løsninger.

I min egen kommune, Egedal, er vi nu oppe på 4 forskellige butiksområder, med det resultat at ingen af dem kører rigtig godt – og at de forretninger der engang var, nu alle er borte.

10 kilometer fra mig – i Frederikssund,lå for få år siden havde en livlig gågade, med et godt og varieret udbud af butikker – gav kommunen tilladelse til at bygge et nyt shoppingcenter. Det resulterede hurtigt i en butikstom gågade og nu hvor huslejen i shoppingcentret er steget efter de første par års ‘billig husleje’, er står også shoppingcentret halvtomt.

Samme historie (eller noget der ligner) gør sig gældende i fx Ringsted, Vordingborg, København, Horsens, Helsingør, Hillerød – og mange andre (tidligere) handelsbyer. Godt hjulpet på vej af lukkelove der gør det meget lidt attraktivt at arbejde i detailbranchen og meget svært at få en forretning til at løbe rundt.

Der er en akut mangel på erfaringsudveksling, vidensdeling og måske endda samarbejde med det lokale erhvervsliv, rundt om i det kommunale byplanlægningslandskab.

Men toppede brosten ér pæne. Det er de!

9 responses to “Kommunerne dræber detailhandelen

  1. Københavns Kommune med overborgmester Frank Jensen i spidsen gør intet for detailhandlen i hovedstaden.

    Rødblok – enhedslisten ´pisser ´på Københavns butiksejere.

    Frederikssundsvej, Nørrebrogade og Amagerbrogade står tomme med lukkede butikker og besværlige eller umulige
    parkeringsforhold. Det ligner uhyggelige spøgelsesgader i vores hovedstad København.

    Kan vi være det bekendt, det er vores hovedstad ?

    Detailbutikkerne kan ikke leve af ` plant et træ `, cyklister og enlige, der ikke køber stort ind. Vores hovedstad har brug for børnefamilier, som køber stort ind i en personbil, og slæber forbrug hjem. Det skaber vækst og arbejdspladser.

    Københavns Kommune bruger kun penge på offentlige bygninger, institutioner,men glemmer detailhandlen, som er med til at gøre byen interessant for beboere og turister. Tænk på alle de lærlingepladser som de unge mennesker går glip af, og der er pt. stor ungdomsarbejdsløshed og mangel på lærlingepladser.

    Hvis København kun skal bestå af offentlige bygninger, Netto, Fakta, halalslagter og kebab-barer, så forsvinder byens sjæl og charme og København bliver en fattigere by.

    Når man f.eks besøger Bornholm, så elsker folk at snuse rundt i de små spændene butikker, det giver liv og hygge.

    Det er ikke unormalt, at en detailhandler arbejder 45 timer om ugen, kun holder 3 ugers ferie og får en timeløn, som svarer til mindsteløn.

    Den eneste bonus, detailhandlen får fra Frank Jensen, er modarbejde og nedlæggelse af parkeringspladser, og besværliggøre hverdagen for kunder og indehaver, så banklån, ansatte, økonomi går galt.

    Nu må Frank Jensen og København gøre noget for detailhandlen og deres parkeringsproblemer ? Butiksejere betaler tårnhøje ejendomsskatter og modtager ingen modydelse.

    Det er OK med begrænsede parkeringspladser i den gamle bydel i indre København, men brokvarterne og yder by er
    det ond politik at nedlægge parkeringspladser. De ærlige butiksejere som betaler moms, afgifter og skat bliver mishandlet. Deres kunder kan ikke parkere og købe ind.

    Hvor er udviklingsmulighederne for detailhandlen i brokvarterne ?

    Hvorfra skal motivation og potiantiale komme fra.

    Hovedstaden kan ikke leve af miljø, kebab, graffiti, og unge studerende på SU. !!!

  2. I glemte lige Hjørring…. byen er totalt blevet splitet af pga bycentre spredt på forskellige steder i byen… ingen handelcentrum tilbage, og infrastrukturen hænger ikke sammen…. virkelig synd!

  3. Vækstminister Annette Wilhelmsen ønsker flere håndværks uddannelser i København. Unge studerende kan ikke finde praktikpladser i København, da den røde kommune, har jaget små og mellemstore virksomheder ud af byen, til omegnskommunerne.

    For få år siden kunne man bo på Bellahøj, Nørrebro, NV og få en håndværker eller detail uddannelse hos det lokale autoværksted, tømrer, VVS, men dem er der desværre ikke mange tilbage i brokvarterne, de er jaget væk.

    Den unge mand som vil være håndværker, skal nu cykle til Ishøj eller Albertslund for at få praktikplads, er det rimeligt at tilbyde vores unge mennesker dette !

    For få år siden kom Københavnere i håndværkerlære lokalt i city, og man havde kort afstand til lærlingeplads, nu har man 20 – 25 km, jeg kan godt forstå at de unge fravælger håndværkeruddannelsen, og finder på noget andet.

    Derfor vil der forsat komme mange østeuropæere til København og tage dansk arbejde, mester er jaget ud af København af rød politik, parkerings vanskeligheder for virksomheder og personale.

    Københavns kommune skal gøre noget for detailhandlen og håndværksviksomheder i København, de må finde parkeringspladser og andre fordele.

    København består kun af offentlige bygninger, halalslagtere, kebab, supermarkeder på stribe. Vi skal have spændende og mindre private virksomheder, tilbage til byen.

  4. Fik et chok da jeg i mandags talte tomme butikslokaler på Nørrebrogade, denne gade er ødelagt, næste bliver Amagerbrogade, men de handlende tror at det hjælper at fjerne trafikken, men det får butiksdøden til at accelerere !

    Mvh.

  5. Kommunerne har uden tvivl en del af skylden, det er trods alt dem der står for byplanlægningen, og ja både politikere og forvaltningen har en overdreven interesse for prestigeprojekter.
    Men måske Stine Grubbe og nogle af mine medkommentatorer også skulle kigge lidt på kunderne, der holder på pengene, internettet der åbner op for nye måder at handle på, og så ikke mindst glubske udlejere og udviklere der hellere kigger på tomme butiksruder et år eller to, end at sætte huslejen ned til et niveau der kendetegner den tid vi lever i (altså en tid der ikke tager udgangspunkt i “jubeldagene” fra midten af nullerne).
    Og når lukkeloven så kastes ind som et argument, så kig væk fra kommunerne og ret i stedet blikket mod de store kæder og arbejdsgiverorganisationerne!

  6. Ja, det er ærgerligt at der er gået trend i at bygge storcentre. Personligt har jeg ikke lyst til at handle i dem (for mange mennesker på samme sted). Desuden ødelægger de, som Stine så rigtigt skriver byernes sammenhængskraft. Byen bliver splittet op i forskellige handels områder, med butiksdød til følge, og gør at de tidligere “hyggelige” byer med gadebutikker, nu ligner semi spøgelsesbyer. Det er en skidt udvikling, der ikke gavner nogen.

  7. Ingen tvivl om at den kommunale planlægning er vigtig, men handelsstandsforeningerne har også en stor rolle, som de ikke spiller.

    Helsingør, som jeg har boet i eller tæt ved det meste af mit liv, har eller rettere havde et rigtig hyggeligt butiksmiljø i den gamle bydel.

    Efterhånden skød der flere små “storcentre” med parkeringspladser op i udkanten af byen, og hele midtbyen blev i praksis til gågade. Så jeg foreslog den jamrende handelsstandsforening at de burde samarbejde om indkøbsvogne, så kunderne kunne tage en vogn i enhver butik, køre den hen til den parkerede bil, få deres mønt tilbage og køre hjem.
    Det ville de ikke, svenskerne var jo gode kunder fik jeg indtryk af.
    Nu er bymidten (og småstorcentrene) præget af tomme butikker og helsingoranerne køber langt mere ind i Sverige end omvendt.

    Jeg påstår langtfra at byens handelsliv ville have været frelst med fælles indkøbsvogne, men det kunne måske have givet tid til at tænke nye tanker, der kunne styrke handelslivet i den gamle by.

  8. Det er svært at være en lille flittig detailhandler i København. Kunder kan ikke parkere, så ens kunder skal være gående eller cyklister. Det er oftest enlige eller studerende, med et lille budget og forbrug.

    Hvis man som detailhandler modtager en pakke, er alle posthuse nedlagt, ligeså pengeinstituter.

    Man kan heller ikke komme i banken med dagens omsætning, eller sende en pakke. Skal man levere en pakke på et fjernt posthus, skal det være på long john, da der ingen parkeringspladser er tilbage. Det er ueffektivt, tidsspilde, og man ødelægger erhvervslivet i København.

    Der ser heller ikke pænt ud, eller er forsvarligt at lade en 55 årig kvinde køre på long john i regnvejr, for at køre pakke på posthus.

    Røde politikkere har ødelagt vores hyggelige by.

  9. Hver gang kommunen vil “fjerne” bilen fra gadebilledet, sker der det samme!

    Byen eller bydelens handelsliv med de små butikker går død, til fordel for et eller andet storcenter indeholdende de samme “kædebutikker” med manglende konkurrence på priserne til følge.

    Du kan føje 2450 SV på din liste. Her ødelagde kommunen bydelen for 25 år siden ved at spærre Mozartsvej og Borgmester Christiansensgade af for gennemkørende trafik.

    For omkring 5 år siden, lavede Slagelse kommune samme fejl midt i bymidten. lukkede for biler i den gade hvor slagteren havde de bedste håndmadder til madpakken, kiosken havde sit med smøger aviser pils og vand tips og lotto, osv.osv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *