Hvad kommer først? Kvalificeret arbejdskraft – eller kvalificeret ledelse? Hønen eller ægget for detailhandelen

Store dele af detailbranchens ledelse sukker dybt, og undskylder de hyppige historier om sms’ende og uengageret personale med, at det er UMULIGT at få kvalificeret arbejdskraft til detailbranchen nu til dags.

Jeg tænker at man – hvis man sidder som arbejdskraftsøgende ledelse et sted i detaillandskabet – måske skulle starte et andet sted, nemlig hos sig selv.

Det kunne jo nemlig være at problemerne med at finde kvalificeret og engageret arbejdskraft bunder i, at det er ligeså svært at finde kvalificeret ledelse i detailbranchen?!!

Hvor andre brancher har skabt arbejdspladser med fokus på både bløde værdier som leg, kompetenceudvikling, ansvar, frihed, til performanceafregning, reelle bonusordninger. Og med hyggelig og behagelige lokaler at arbejde i.

Hverdagen for mange, mange ansatte i detailhandelen er derimod kæft, trit og retning. Stadigt dårligere arbejdstider. Intet incitament for at være bedre (end de andre). Og videreuddannelse er oftest reduceret til leverandørernes produktaftener (eller morgenmøder, bevares) med gratis kaffe og en bid kage, hvis man er heldig.

Hvad f****** motiverende og engagerende er der ved det?

Ledelserne rundt om i detailhandelen ville have en uhyrligt masse at vinde i både personalefastholdelse og bundlinje, hvis de gad overveje, om man monstro skulle lede anderledes. Uddelegere opgaverne og ansvaret anderledes. Lytte til de ansatte. Overveje og implementere deres gode idéer. Belønne de dygtigste medarbejdere. Videreuddanne, inspirere og dygtiggøre dem.

Detailbranchens ansatte er nogle af de dårligst uddannede og dårligst VIDEREuddannede. Det er f*ndme skidt for forretningen!

Med andre ord skal ledelsen, give deres ansatte en følelse af at være et vigtigt element i butikken – for mere skal der ofte ikke til. Et af vore alles vigtigste incitamenter for at brænde for vores job, er noget så banalt som følelsen af at høre til. At være vigtig i sammenhængen. Den har detailledelsen bare ikke regnet ud endnu.

Den sidder stadigt fast i sit selvudslettende prisfokus fremfor at fokusere på hvad der foregår ude i butikken.

3 responses to “Hvad kommer først? Kvalificeret arbejdskraft – eller kvalificeret ledelse? Hønen eller ægget for detailhandelen

  1. Det eneste jeg vil kommentere på er “overskriften”, Hvorfor er der ikke korrektur på stavningen ? !
    Hvad er kommer først / kommer ! nej kommet
    Hønnen eller ægget… / Hønnen ! nej Hønen.

  2. Korrekt. Men alt starter med Leadership. Dansk og europæisk detailhandel er i lavt gear på alle fronter i forhold til samtlige globale markeder også omkring kvalitet, innovation, oplevelser og andre værdiskabende parametre. Tá en tur til Sydamerika , Japan eller Asien generelt. I Europa er discount oppe på en markedsandel cirka estimeret 47 % . Its time to Exexute.

  3. Videnskaben beviste faktisk for nogle år siden at hønen kom først ! – Så vi må finde på en ny metafor for den uendelige regres.
    Cand.merc.
    Bernt Bresemann

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *