Lægger du dine digitale æg i én kurv?

I disse tider, hvor omnichannel retail, BI og dataanalyse udgør store dele af forretningssatsningen og ressourceallokeringen i detailbranchen, er det nødvendigt samtidigt at overveje grundigt, hvor stor en andel af virksomhedens innovation, udvikling og markedsføring der skal tage udgangspunkt i den data der hele tiden skabes.

Og overveje hvordan virksomheden står, hvis der opstår ændringer i forhold til muligheden for at bruge de data.

Brug af bigdata giver et væld af muligheder – men det rejser også en række etiske spørgsmål.

Hvor går grænsen for hvad og hvordan vi skal og bør bruge de data?

Hvor vil forbrugerne sætte grænsen – nu og i fremtiden?

Og hvad gør man, hvis …når… lovgivningen på området nødvendiggør ændring af strategi og værktøjer?

For det er i mine øjne uundgåeligt, at der i lyset af de IT- og data skandaler der i disse år afsløres, på et tidspunkt – inden længe – vil komme langt flere reguleringer og lovgivning, i forhold til hvad og hvordan både offentlige og private virksomheder må indsamle og bruge data.

Det kan jo potentielt få katastrofale konsekvenser, hvis man har lagt alle sine æg i den digitale rede, og tilrettelagt sin markedsføringsstrategi på netop at bruge big data mulighederne, fremfor at opbygge sit brand så det bliver kundens foretrukne.

Uanset om ens brand er butik eller produkt.

Tidens store omnichannel satsning bør derfor ikke (primært) handle om at kunne bruge big data til at eksponere målrettet over for forbrugeren, men i mindst ligeså høj grad til at skabe dialog eller i hvert fald bedre forståelse og indsigt i forbrugeren med henblik på produkt- og platformsudvikling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *