Retail kastet for løverne

Jeg så ‘løvens hule’ i går. En programrække hvor håbefulde ivækrsættere præsenterer deres forretningsidéer for  ‘Løverne’ – en håndfuld succesfulde forretningsfolk og serie-investorer.

Blandt de idéer vi (og investorerne) blev præsenteret for i går var der ét eneste projekt der formåede at vække tilstrækkelig begejstring fra det meget ærlige ‘dommerpanel’, til at lande en solid sum penge i form af investering mod en andel i virksomheden.

Og det var storytelling der løb af med investorernes hjerter (og penge). Og storytelling der formåede at få underlæben til at bævre lidt, på en særdeles hårdkogt løve i form af Tommy Ahlers.

Storytelling helt bogstaveligt talt, i form af børnebøger, der tilpasses den enkelte modtagers verden.

Think about that.

Den forretningsidé der blødte hjerterne op – og solgte – var den med den gode historie.

Ikke den praktiske hestegrime der ellers adresserer et meget pengestærkt segment, eller den digitale (omnichannel) løsning i form af en tilbudsapp. Eller den anden omnichannel løsning i form af endnu en betalingsapp. Eller den tredje digitale løsning til optælling af varer.

Men historierne. Dem der appellerer til følelserne. Til hjertet. Det som skaber den neurologiske forbindelse der skaber begejstring og loyalitet.

Tankevækkende og interessant, når man dagligt bevæger sig på en detailscene, hvor debatten relativt ensidigt og overdøvende fokuserer på de digitale muligheder.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *