Samsungs selvmål er den nye forbrugervirkelighed

Med et slag er alle vi forbrugere vågnet op til den nye forbrugervirkelighed.

Overvågning, monitorering og aflytning er allerede en velintegreret del af den (skjulte) verden, vi som forbrugere står overfor.

Lige fra Cookies til iBeacon teknologi.

Teknologierne giver bl.a. virksomheder enorme muligheder for  at blive klogere på forbrugere – og kunderne. Både før, under og efter købet. Og det er bestemt ikke kun Samsung der udnytter de muligheder.

I tilfældet Samsung TV er det blot rykket en tak tættere på vores intimsfære – en ny grænse der har rykket sig, og som vi enten blot skal vænne os til – eller vil sige klart fra overfor.

Det er almindelig kendt at e-commerce sites tilrettelægger både priser og produkter efter din geografiske placering og browserhistorik – og at alle de oplysninger vi giver fra os, når vi handler online, deltager på de sociale medier eller bare surfer og googler.

Tænk bare på hvordan Facebook annoncerne skifter alt efter om du har googlet fødselsdagsgaver til børnene eller nye sko til dig selv.

Og der ligger bestemt også fordele for os, forbrugere; forbedrede og personaliserede oplevelser og tilbud. Reduceret spildtid. Billigere produkter, større udvalg, bedre beslutninger.

Spørgsmålet er hvor langt vi som forbrugere vil gå og hvor meget vi vil acceptere, i den saliggørende shoppings tegn.

En hel del, tyder det på.

Jeg var for nyligt inviteret med til en Industry Influencer Breakfast sammen med bl.a. interesseorganisationen Ecommerce Europe, hvor spørgsmålet kom op, og den generelle holdning og erfaring er, at vi som forbrugere faktisk er indstillede på at lade virksomhederne få et ganske detaljeret og intimt indblik i vores liv.

Spørgsmålet er, om den holdning holder vand – eller om det er en ny virkelighed der først langsomt er ved at gå op for forbrugere og politikere.

Og om vi først nu begynder at forstå omfanget af den virkelighed, og først nu kan og vil reagere?

Og om virksomhederne vil tage det til efterretning og imødekomme forbrugernes grænser for hvad man har lyst til at dele – når og hvis de opstår en gang. Grænserne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *