Danmarks største kollektivbutik

Hvor betegnelsen ‘Aarhusiansk Kollektiv’ får de fleste til at se en gruppe sweaterklædte, piberygende mænd og kvinder for sig, er det fordi de ikke har hørt om et nyt tiltag fra Aarhus Stiftstidende og Aarhus Cityforening: en fælles online shop for de Aarhusianske butikker der vælger at benytte løsningen.

En bragende god idé som udgangspunkt, og et fint eksempel på nogle af de forandringer der sker i retailbilledet lige nu:

Partnerskaber på kryds og tværs – af brancher og nicher. Vi ser cafeer etablere sig i tøjforretninger, pakkeafhentning hos boghandleren eller farvehandleren, gæste-designere skaber hype og interesse for både morgenmadsprodukter, tøj og makeup osv.

Og nu har de traditionelle brick’n’mortar butikker i Aarhus altså slået sig sammen om en webshop der på mange måder vil stå stærkere end hvis den enkelte retailer vælger at have sin egen webshop. Mange forskellige butikker vil have et større sortiment end en enkelt butik kan mønstre.

Markedsføring bliver billigere. SEO bliver bedre. Samlet front vil formentligt (forhåbentligt) betyde at der er budget til at få opgaver der er bedst varetaget af professionelle (lige fra søgemaskineoptimering til markedsføring), rent faktisk løses af professionelle.

Shopiaarhus.dk gør det samtidig langt nemmere for forbrugerne at støtte de lokale butikker.

En anden vigtig trend peger nemlig på at stadig flere af os udvikler os i retning af at være ansvarlige og bevidste forbrugere, der bliver stadigt mere bevidste om hvad og hvor vi lægger vores penge – og hvilke konsekvenser det har for parametre som miljø, bybillede og samfund.

Jeg glæder mig personligt til at følge tiltaget – og håber Shopiaarhus.dk formår at vare længere end (endnu) en god, men strandet, idé.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *