Vi har de turister vi fortjener

Af Stine Grubbe 2

For hvert turistsæson der går, bliver det tydeligere og tydeligere at der er i høj grad behov for en langt mere professionel tilgang til den turistrettede del af detailhandelen i stort set hele landet.

I går kunne jeg læse her på business.dk, at det er svært for turisterne at få lov at betale for det de gerne vil købe, hvis de altså ikke har Dankort eller kontanter.

Sådan var det også engang jeg var turist i …Rumænien!! Historien jeg læste i går er Danmark anno 2014.

Danmark er dyr at holde ferie i. På visse områder blandt de dyreste og det stiller store krav til varen der leveres.

Fuldstændig som hvis du står i Kvickly og skal købe en kylling til lørdagsmiddagen; så forventer du at den kylling der ligger i køledisken og koster op mod det dobbelte af den til højre, er af bedre kvalitet.

Den er sikkert pakket pænere ind, har haft et bedre, fritgående liv, fået bedre foder, måske endda økologisk og kommer lige fra slagteriet og har ikke været nedfrosset.

På samme måde skal de dele af det danske erhvervsliv der lever af turisterne, leve op til det prisniveau turisterne møder i Danmark. Både i forhold til kvalitet, service og til oplevelse. Restauranter, hoteller, butikker, the lot.

Og ja, selvfølgelig ved jeg godt at det høje prisniveau hænger tæt sammen med det høje niveau på lønninger, skatter og afgifter. Men som udviklingen i turisttallene de seneste år har vist, er turisterne – med rette – temmeligt ligeglade med den præmis.

De kommer for at holde ferie og få en på opleveren.

Og hvis man ikke får en oplevelse der modsvarer prisen på ferien – så finder man hurtigt et andet sted at holde ferien. Så enkelt er det jo.

Så lad os ikke selv falde i den fælde, og bruge den som undskyldning og sovepude, for ikke at udvikle brancherne.

Og store dele af de virksomheder turisterne lige nu møder i Danmark, minder mest af alt om en mellemfornøjet østeuropæisk turistdestination.

Med franske hotdogs og pommes friter og elendig pizza som den foretrukne menu på klistrede grillbarer i sommerhus- og campingområder. Triste sen-80er look på hoteller, og butikker der er så kedelige at besøge, at man hellere vil shoppe i Bordershop.

Men altsammen til priser der er heftigere end et besøg i f.eks.  Paris.

Det hænger bare ikke sammen, og vi er nødt til ALLE at tage ansvar for at køre danmark i stilling som en feinschmecker-destination, hvis vi fortsat vil kunne tiltrække turister.

Og vi kan sagtens.

2 kommentarer RSS

  1. Af Anders Deleuran Fajstrup

    -

    Klap lige hesten. I Tyskland er det en rigtig god ide at have kontanter, da der er mange (som i rigtig mange) butikker der ikke tager kreditkort, eller som kun tager tyske kreditkort.
    Heldigvis bliver kreditkortbetaling mere og mere udbredt, men jeg mener ikke at Danmark er værre end vores store sydlige nabo.
    Det betyder ikke at danske butikker skal lade stå til og lade turisterne stå uden betalingsmulighed…

  2. Af Stig Robertsen

    -

    En del turister kommer for at få oplevelsen, og ser ikke så stort på prisen, men selvfølgelig hvis det er helt ude af propertioner.
    For et par uger siden var jeg ganske usædvanligt på Strøget i København, og fik lyst til at gå ind i en pænere mærkevare tøj butik – her blev jeg mødt af en yngre medarbejder med gulvspand der ikke gjorde mine til andet end at vente på min forsvinden, og en mere moden medarbejder der spurge hvad hun kunne hjælpe med, og lige fik tilføjet ‘vi lukker om 4 minutter’ – klokken var 17:26, og det myldrede med folk (turister) i gaden. Jeg blev nærmest lempet ud af butikken, og mindre end ½ time efter var stort set hele gaden lukket ned. Turisterne forventer vel først at spise på restauranterne omkring kl 20:00, og hvad skal man så med et København der er lukket ned for handel og oplevelser af den slags :-)

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info