Er den danske internethandel mon lige så fantasiløs som resten af detailhandelen?

Af Stine Grubbe 2

Der er vist ikke længere tvivl om at internethandel er kommet for at blive, og er blevet en helt naturlig måde for danskerne at handle ind på.

Det interessante er, at ifølge en frisk analyse fra Dansk Erhverv vælger vi, forbrugerne, at lægge en stadig større andel i udenlandske netbutikker.

Og det er jo både skræmmende og alarmerende – for hvor man for bare et års tid siden egentlig forudså at handelen ‘bare’ gik fra den fysiske detailhandel til online retailerne, er dette nye scenarie langt værre.

Omsætningen strømmer ganske enkelt ud af landet. 17,2 milliarder ud af 62,4 milliarder er helt nøjagtigt lagt i udenlandske netbutikker. Det er cirka 28%. Det er meget. Rigtig meget.

Det giver endnu en gang lejlighed til at appellere til en reformdygtig politisk indsats på området ift. skatter, afgifter og moms – MEN lad det forhåbentligt også være en reminder til den danske online handel, om ikke at falde i samme fantasiløse fælde som den fysiske detailhandel i Danmark, ligenu lider voldsomt under.

Også i netbutikker skal der ske fornyelse, være variation og et produktsortiment der skiller sig ud fra mængden.

Og et kig på en række forskellige danske webshops afslører lynhurtigt  et temmeligt ensartet sortiment. Det er i høj grad de samme brands der er på ‘hylderne’, og i en verden hvor vi, forbrugerne, er snotforkælede og helst vil ha’ noget de andre ikke har, er det altså ikke nok – og godt nok – at ha’ koblet en dankortterminal til en webshop og så ellers ha’ det samme som alle de andre har.

Jeg ved af erfaring fra detailkunder med selvsamme problemstilling, at det i den grad kan svare sig at skabe en niche med sit produktsortiment, heldigvis er det nemmere end nogensinde før. Ring evt. hvis jeg skal pege jer i den rigtige retning.

2 kommentarer RSS

  1. Af Thomas Tim Jensen

    -

    Et tankevækkende indlæg om dansk online detailhandel, som du over lange stræk karakteriserer som fantasiløs, hvilket skulle betyde, at danskernes detailomsætning skulle fosse ud af landet. Mere skarp positionering fra webbutikkernes side skulle være løsningen, siger du.

    Jeg tænker (mindst) to tanker i den forbindelse. Hvem er det mon, der er fantasiløse? Er det webbutikkerne, eller er det os forbrugere? Jeg er nemlig ikke så sikker på, at det vi forbrugere altid ønsker det unikke. I henhold til Porters fire generiske konkurrencestrategier er positionen som omkostningsleder eller omkostningsfokus, særligt i (finans-)krisetider eftertragtet, når pengene ikke sidder løst hos folk. Her kan de store udenlandske spillere måske noget helt særligt angående produkter og service. Hvem er fantasiløse? Butikkerne eller forbrugerne? Det er lidt ligesom i alle de shoppingcentre, der er bygget i alle byer; her finder man også de samme kæder og butikker, og man finder forbrugere, der efterspørger de samme varer.

    For det andet er spørgsmålet: Er fornyelse og fantasi altid efterspurgt? Jo, når det handler om konkurrencestrategierne differentiering og fokuseret differentiering er fantasi et eller flere steder i værdikæden eller i de 4/7 P’er vel altid efterspurgt. Tidligere var blot dette at tilbyde online handel en differentieringsfaktor, ja, måske endda en decideret Blue Ocean-strategi. De tider er forbi.

    Måske er alt dette blot tegn på, at online handel blot er blevet normaliseret. Dette rejser imidlertid andre spørgsmål: Hvordan forholder dansk detailhandel, on- eller offline, sig til global konkurrence? Dette er nok det vigtigste spørgsmål.

    Eller hvad mener du?

  2. Af Christina Nordquist

    -

    Stine, jeg kan kun give dig ret! Jeg startede min webshop http://www.NordQ.dk med legetøj og børnetilbehør for præcis et år siden og jeg har netop oplevet, at det er de produkter, som få andre butikker har, er dem der sælger godt. Hvilket jo egentlig ikke er så overraskende. Jeg har netop været på legetøjsmesse i Nürenberg, for at finde nye produkter der ikke er på det danske marked. Udfordringen er dog at man ikke altid bare lige kan tage et produkt til Danmark uden at teste det først og disse tests er ikke helt billige. Derudover skal jeg, hvis jeg vælger denne strategi, til at have 50 forskellige udenlandske leverandører frem for 10 danske, hvor jeg får alle mine produkter fra. Det kan være rigtig svært at differentiere sig på det danske marked,fordi de danske leverandøre ikke har noget loft på hvor mange forretninger de sælger deres varer til og derfor vil man desværre ofte opleve at alle forretninger har de samme varer på hylderne.

    Venlig hilsen Christina.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info