Er detailhandelens rådgivere og ledelse mon trådt ind i dette årtusind?

Jeg har lige modtaget en mail fra en nyhedsportal i detailbranchen. Et af nyhederne på portalen er en ekspertudtalelse om at e-handel er en trussel mod de traditionelle detailbutikker… (!)

øøøøh ja.

Og det har det sådan set været de seneste 15+ år… hvor var du? Men velkommen til virkeligheden, og godt du kom!

For ikke så længe siden læste jeg om en topchef i en af landets store butikskæder der mente at den store redning for detailbranchen skal være at lære mere til de kunder det lykkes at lokke ind i butikken.

Hvis det er detailbranchens vinderstrategier og sans for timing, er det deprimerende.For branchen, for de (endnu) ansatte og for forbrugerne.

En stor skare af ledere og rådgivere i detailbranchen har brugt de selvsamme seneste 15 år på at opfinde virkelighedsfjerne koncepter som mysteryshoppere og tossedyre instore tv, holdt møder på svinedyre locations om alt lige fra hvorvidt man turde ha’ en Facebook profil eller ej, til hvordan ‘man’ skal arbejde med dufte og lyde i detailhandelen og andre buzzwords som er indbegrebet af store dele af rådgivningsbranchen. It stinks!

Og hvordan er det så gået, om man tør spørge? Vistnok ikke så godt.

Og det ligger lige for at skyde skylden på den altoverdøvende finanskrise. Men faktisk er der jo poppet en række succesfulde butikskoncepter op, landet over.  Som har succes. Som tjener penge. Som kan sælge varer. Og som hverken gør brug af tilbudsaviser, lokalavisannoncer eller r*vsygt standardinventar.

Forskellen ligger i at de har en finger solidt placeret på pulsen. Både ift. varesortiment, det visuelle koncept, kommunikationsmetoder – og til godt gammeldags købmandsskab. Og deres metode er ikke dyrere end detailhandelens traditionelle fremgangsmåde. Tværtimod. Den er bare moderne. Smartere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *