Dumpekarakter til Strøget i København

Af Stine Grubbe 2

Man skulle tro at lige nu, med kun 5 dage til jul, ville Strøget være i et overgearet, glimtende selvsving, hvor det ene ønske om at købe en gave tog det andet, sådan at de af os, som har taget den obligatoriske juletur til Tivoli og derefter en tur ned af Strøget, ville ha’ været fristet over evne og formøblet hele julegavebudgettet på den tur.

Men nej.

Antallet af butikker der har givet den, ja ikke en gang fuld skrue, med juleriet i vinduer og butik, kan tælles på en hånd. Med meget god vilje – to (hænder).

Så hvis jeg læser en eneste rapport mere om skuffende julesalg med den begrundelse at danskerne vælger at købe julegaverne på nettet, så trækker jeg altså ‘I-hate-to-say-I-told-you-so’ kortet. Med andre ord vil jeg så lægge bolden tilbage i skødet på detailhandelen og sige ‘hvad har du selv gjort for at det skulle være anderledes?’

For hvis ikke udsigten til salg af kaskader af obligatoriske julegaver kan få butikkerne op på dupperne – så ved jeg ikke hvad der kan…

Hvis forståelsen for, og indblikket i, hvordan man som butik, skal sørge for at varme op under gæsterne og skabe nogle rammer der får dem til at lade sig rive med, så har man en kæmpeudfordring der rækker langt videre end konkurrencen fra onlinehandelen.

Det svarer til at du holder juleaften og ikke gide gøre mere ud af din vært(-inde) rolle, end at købe en pose pebernødder… ingen and, steg, juletræ eller misteltén. Ikke engang en eneste kravlenisse. Du sidder bare (med hænderne i skødet) og venter på at gæsterne dukker op med gaverne.

Glædelig jul!

2 kommentarer RSS

  1. Af Per Mogensen

    -

    Stine Grubbe, jeg må give dig evig ret – dette plus generelt manglende know-how og service, det gør, at vi vælger andre steder at handle- nettet eller udlandet, hvor servicen generelt er markant bedre, og de ved, hvordan man får “pengene ud” af os.
    Der er pyntet op, man behandler kunderne som FØRSTE priotet, og ved, hvad SERVICE er.

    Detailhandlende: man jer op – få så gang i den service, know-how og OPLEVELSE at gå i jeres butikker, så vi tænker mindre på nettet.

  2. Af Silas Lasvill-Andersen

    -

    Mangel på service og grundlæggende forretningsforståelse tror jeg også er en af årsagerne til at specielt undenlandste kæder som sunset, barrasso og andre koncepter har så stor succes i Danmark, da disse koncepter “tvinger” service niveauet op.. jeg tror det grundlæggende handler om at den danske forretningskultur mere bygger på udvikling af produkter og optimering, frem for det sidste salgsled som er butikkerne..

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info