HURRA for den nye reklameafgift!

Af Stine Grubbe 3

Der er INGEN grund til at pive over den nye afgift på husstandsomdelte reklamer. Ihvertfald ikke for specialdetailhandelen. Den kan tværtimod blive en redningsplanke.

I stedet kan den dygtige detailhandler, gribe chancen og muligheden for at få fokus væk fra den evige priskrig som ta’r pusten fra branchen, og forvirrer (et pænere ord for snyder/manipulerer) forbrugerne til at tro at ‘de store’ er billigere, og derfor lokker størstedelen af forbrugerne væk fra de lokale gågader.

Og når vi flytter fokus væk fra pris-pris-pris, får knækket myten om de altid billigere byggemarkeder, Bilka’er og hvad har vi, og i stedet fokuserer på – og gør opmærksom på – den reelle VÆRDI og de KVALITETER kunderne får når de handler i specialbutikken, bliver det mange gange nemmere for specialbutikkerne at konkurrere.

For specialbutikkerne har jo en masse andet at byde kunderne – i hvertfald de gode og succesfulde af dem.

F.eks. har ekspedienterne tid til at vejlede dig med den specialviden de har fra deres uddannelse. De har også tid til at kigge på lageret om der er flere af dem der mangler på hylden. De pakker gaverne pænt ind fremfor at sende os over til et DIY-pakkebord hvor vi er overladt til egen, begrænsede indpakningsformåen. De giver mulighed for at prøve/smage/røre varen FØR vi køber.

De skaber oplevelsesuniverser der forstærker den sociale oplevelse som shopping også er – og kun er, når vi handler i de traditionelle, fysiske butikker. Oplevelser der river os med som forbrugere og inspirerer os til at købe mere end vi havde planlagt, og suseme om vi ikke kommer igen, næste gang vi er i nærheden.

På trods af krisetider, priskrige og online handel har vi altså også set masser af succes i detailleddet.

Bl.a. hos producenter der har valgt at fokusere på andre kvaliteter end prisen. Dygtige producenter, lige fra smykker til lakridser og chokolader har formået at skabe stærke og succesfulde brands som har så grundigt skruet op for følelsesparametret via storytelling, at vi gladeligt køber luksuslakridserne til ca. 4 gange så meget som en pose poletter i supermarkedet.

Når (hvis) de snorksovende ledelser rundt om i detailbranchen får øjnene op for den fidus, og tør bevæge sig væk fra trættende og forudsigelige tilbudsaviser og tåbelige tv-reklamer, tør jeg til gengæld love (glade og betalende) kunder i butikken (ring hvis I skal ha’ hjælp).

3 kommentarer RSS

  1. Af Allan Woods

    -

    HURRA for den nye Blog-afgift!
    ” …Der er INGEN grund til at pive
    over den nye afgift på Blogs. Ihvertfald ikke for nyhedsinformationen. Den kan tværtimod blive en redningsplanke. …”

    Det må være det du mener Stine! Du fik så din reklame ud og fik belemret mange med din mening om hvad der er godt for andre at vide. Næppe alle synes den er lige information og interessant, som du synes, og alligevel valgte du at udsende den? Ville en Blog-afgift, havde været godt for dig, eller for dine læsere?

    - Hvordan med en afgift på mails, en rask lille brandbeskatning i afgifts-koens hellige navn? (Min mailboks er rigtig meget fyldt hver dag, fra skolen, fra kollegaer, fra kunder, fra leverandører og fra nyhedsinformationen, som hver især lige vil bidrage med en information. Det skal da brandbeskattes, eller …?)

    - Hvordan med en afgift på …?

    Hvorfor er det, at ord som handelshindringer, told, brandbeskatning og afgifter på dit og dat, overhovedet bliver sat i forbindelse med ordet ”godt”? Mig en gåde?

    En ekstra betaling eller en afgift, kan enkeltvis – og undtagelsesvis – benyttes til at dække et økonomisk hul, eller give en rettesnor om en retning… Men når afgifter som det er i dag, hvor det kun er fantasien der sætter grænser på hvad der er praksis, så er det galimatias og ”kejserens nye klæder”. Vi lulles i søvn om at økonomisk straf er godt! Hvor finder du er moderne ledelsesstrategi, om at straf er godt rent ledelsesmæssig? Skal vi straffes vores børn, så de bliver gode borgere? Skal medarbejdere straffes, så de bliver bedre ansatte?

    Nej vel. Tag nu for h… og lav belønning, frem for at pålægge nye kreative afgifter i en lind strøm.

    Jeg er borger/ansat i mit eget land, ikke en kuli der skal have tæsk, og daglig påmindelse om at jeg er uegnet til at passe på mig selv.

  2. Af Stine Grubbe

    -

    @Allan Woods

    Jeg sætter sådan set udelukkende spot på at specialdetailhandelen kan vælge at se reklameafgiften som en mulighed, fremfor en byrde. Jeg tager ikke stilling til hvorvidt afgifter generelt er hensigtsmæssige eller ej.

    Her mener jeg i øvrigt at nogle afgifter er hensigtsmæssige, nogengange for at regulere adfærd og tendenser i samfundet, og nogengange for at passe på vores ressourcer, få betalt det vi hver især benytter/koster samfundet osv. Andre afgifter er jeg enig med dig i, er hul i hovedet.

    Og ja, der er helt sikkert mange der synes mine indlæg er uinteressante og irrelevante. Hvorvidt jeg belemrer dig og andre med mine meninger & holdninger på denne blog: det er nu engang min blog og mine holdninger – men det er et frit land, du er altid velkommen til at surfe videre ; – )

  3. Af Silas Lasvill-Andersen

    -

    uanset konkurrence eller ej, så synes jeg det klæder danmark at tage miljøet seriøst – afgiften er meget velkommen i min optik, og dette tvinger virksomhederne til at benytte digitale løsninger til at bringe deres budskab frem, og dermed “tvinger” innovation frem og gør erhvervslivet mere moderne – mijøet har virkelig fortjent denne lov, og jeg er meget stolt over at den er blevet gennemført nu! stod det til mig, kunne man overveje et egenteligt forbud mod trykte reklamer..

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info